نوشته شده توسط : vavmusic

دستگاه ماهور به علت زیاد بودن تعداد گوشه‌های آن یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌ها است که حدودا شامل ۵۰ گوشه می‌شود.
به همین دلیل این دستگاه در هر سه بخش صدایی بم، میانی و زیر می‌تواند اجرا شود.
همچنین به دلیل تنوع تعداد گوشه‌ها با این دستگاه می‌توان به دستگاه‌های دیگر وارد شد و باز به ماهور بازگشت.
دستگاه ماهور به دلیل ملودی روان و شادش در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود.

با شنیدن گوشه‌های این دستگاه ابهت و شوکت به شنونده القا می‌شود.
همچنین حس شجاعت و دلیری دارد.
حس و حال این دستگاه به قطعات موسیقی فرنگی نزدیک است و در قشر جوان طرفداران زیادی دارد.
در مجموع می‌توان گفت دستگاه ماهور شاد و پرانرژی است و برای ساخت مارش‌های پرشور و هیجان بسیار مناسب است و به نوعی به انسان حس شروع و حرکت می‌دهد.

گام ماهور دقیقا همانند گام ماژور غربی است.
به عنوان مثال سرکلید ماهور دو همانند دو ماژور می‌باشد.

آموزشگاه موسیقی

ویژگی‌های گام ماهور

درجات گام ماهور با گام ماژور یکسان است.
گام ماهور دارای دانگ‌های مساوی است:
دانگ اول: پرده – پرده – نیم پرده
دانگ دوم: پرده – پرده – نیم پرده

گوشه‌های مهم دستگاه ماهور

درآمد: نت شاهد درجه اول است.

گشایش: نت شاهد درجه دوم ماهور است.

حصار: نت شاهد درجه چهارم ماهور است.

فیلی: نت شاهد درجه پنجم ماهور است.

خاوران: نت شاهد درجه ششم ماهور است. گوشه خاوران اغلب با یک کرشمه شروع می‌شود.

شکسته: نت شاهد درجه پنجم است و با این گوشه می‌توان وارد دستگاه شور شد. وارد شوری می‌شویم که نسبت به ماهور در درجه دوم قرار دارد؛ مثلا اگر ماهور “دو” می‌زنیم وارد شور “ر” می‌شویم (دو، ر)

دلکش: نت شاهد درجه پنجم است و با این گوشه می‌توان وارد دستگاه شور شد. در این گوشه درجه ۶ ربع پرده و درجه ۷ نیم پرده کاهش پیدا می‌کند.

راک: نت شاهد درجه اول است. به واسطه‌ی این گوشه می‌توان با همان نت شاهد وارد اصفهان شد. مثلا اگر ماهور “دو” می‌زنیم وارد اصفهان “دو” می‌شویم.

عراق: نت شاهد درجه اول است، ولی در اکتاو بالا. تفاوتی که با درآمد دارد این است که گاهی اوقات در عراق درجه هفتم نیم پرده کم می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

دانلود فیلم دوبله فارسی در فیلم گذر به عنوان بزرگترین اپلیکیشن دانلود فیلم و پخش آنلاین فیلم در ایران که تمامی فیلم ها و سریالهای موجود در اپلیکیشن با لینک مستقیم بصورت رایگان در تعداد و سرعت دانلود همراه با پیش نمایش و خلاصه داستان قرار داده شده است.

شما میتوانید با چک کردن روزانه اپلیکیشن به تعداد بالایی از فیلم های دوبله فارسی جدید دست پیدا کنید.

در واقع اپلیکیشن فیلم گذر از لحاظ محتوایی فعالیت بسیار بالایی داشته و تیم محتوا بصورت مداوم در حال تهیه و انتشار آنها هستند.

ما در فیلم گذر سعی کرده ایم تا با فراهم کردن محیطی کاربرپسند به کاربر حس خوبی از دیدن فیلم القا کنیم.

 

نکات مهم اپلیکیشن دانلود فیلم دوبله فارسی

توسعه دهندگان فیلم گذر همواره در حال آنالیز و بررسی بازخوردهای کاربران از رابط کاربری اپلیکیشن هستند.

این موضوع باعث میشود تا بتوانیم اپلیکیشن دانلود فیلم را با نیاز و راحتی کاربران بهینه و تغییر دهیم.

برای استفاده از فیلم گذر برای دیدن فیلم با حجم اینترنت نیم بها حتما پیش از پخش آنلاین فیلم یا دانلود فیلتر شکن خود را خاموش کنید تا براحتی با سرعت بالا در استفاده از اپلیکیشن فیلم گذر لذت ببرید.

سینما

سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر تکنولوژی است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را داراست.

در ایران هر ساله روز ۲۱ شهریور بعنوان روز سینما گرامی داشته می‌شود.واژه سینما از واژه یونانی κινῆμα, -ατος به معنای جنبش گرفته شده است.

در آغاز سینما را بیشتر یک پدیده علمی صنعتی می‌دانستند،

در سال‌های جنگ جهانی اول سینما، به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی، رونق تجاری یافت.

سپس قابلیت‌های هنری آن توسط فیلم سازان اروپایی و آمریکایی کشف شد.

در همین سال‌ها ریچیوتو کانودو منتقد و نظریه‌پرداز ایتالیایی، سینما را «هنر هفتم» معرفی کرد زیرا به عقیده او سینما هنری ترکیبی است که در آن همهٔ هنرها حضور دارند.

دانلود فیلم دوبله فارسی

فیلم های سینمایی قرار گرفته در اینجا از هر ژانری از جمله مستند و انیمیشن هستند.

لازم به ذکر است که این آرشیو مسیر طولانی را تا رسیدن به ایده آل ما در پیش دارد و علاوه بر اصل اول یعنی به روز بودن، کمیت را نیز دنبال میکند

و همه این ها در یک قالب استاندارد , با کیفیت و خلاقانه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

قرار دادن لینک مستقیم فیلم سینمایی تنها هدف ما نیست و ما به جزئیات و حواشی جهت جذابیت بالاتر توجه ویژه ای را داشته ایم که در این زمینه نیز راه طولانی را در پیش داریم.

 

فیلم گذر

فیلم گذر در جهت ایجاد یک بستر فرهنگی و هنری سالم بر طبق شئونات اخلاقی، فرهنگ خانواده های ایرانی و با احترام به عرف حاکم بر کشور، بنیانگذاری گردید تا بتواند محیطی سالم را برای علاقه مندان به سینما فراهم کند.

در این راستا فیلم گذر محتوای خود را از سرویس های مورد تایید ساماندهی بازبینی و قرار داده و درصورت وجود صحنه های غیر اخلاقی، بجای حذف صحنه ها کلا از انتشار این فیلم ها و سریالها خودداری می نماید. (همچنین در درصورتی که بطور غیرعمد محتوایی شامل صحنه های نامناسب در وبسایت منتشر گردد، پس از گزارش توسط کاربران و یا سازمان های مربوطه آن فیلم یا سریال کلا حذف خواهد گردید.)

این خطوط قرمز اخلاقی از ابتدای تاسیس اپلیکیشن فیلم گذر پایه گذاری شده و به شکل جدی مورد احترام فیلم گذر می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

دستگاه راست پنجگاه را "راست و پنجگاه" هم می گویند.
گام راست پنجگاه با ماهور یکی است و تنها اختلافشان در حالت و مدگردی های آنهاست.
از دستگاه راست پنجگاه می توان به دستگاه های دیگر وارد شد.

یکی از دستگاه‌های موسیقی ایرانی راست پنجگاه است.
موسیقی ایرانی دارای هفت دستگاه با نام‌های شور، سه گاه، همایون، چهارگاه، نوا، راست پنجگاه، ماهور و پنج آواز به نام‌های ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی، اصفهان است.
آواز‌های ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی کوک یکسانی با دستگاه شور داشته و از متعلقات آن محسوب می‌شوند و آواز اصفهان نیز به همان دلیل از متعلقات دستگاه همایون است.
این نوع دسته بندی برای موسیقی ایرانی به دلیل حس و حال متفاوت و همچنین تفاوت در تاکید‌ها و ایست‌های گوشه‌ها (نغمه‌ها) صورت گرفته است.
ابتدا کلمه دستگاه را تعریف کرده و بعد از آن به بررسی دستگاه راست پنجگاه می‌پردازیم.

آموزشگاه موسیقی

دستگاه راست پنجگاه یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال راحت‌ترین دستگاه‌هاست.
پیچیده است، زیرا از نظر پرده‌بندی شبیه ماهور است و کار شنونده را برای تشخیص دشوار می‌کند و در عین حال این دستگاه ترکیبی از سایر مقامات موسیقی ایرانی است به طوری که با آن می‌توان به آواز‌ها و دستگاه‌های دیگر وارد شد.
به عنوان مثال به واسطه گوشه شکسته در دستگاه راست پنجگاه می‌توان به افشاری و بعد به عراق و از آنجا به بیات ترک رفت.

همان طور که در بالا گفتیم با این دستگاه می‌توان به آواز‌ها و دستگاه‌های دیگر وارد شد.
از این رو می‌توان تمام حس و حالی که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی وجود دارد را با راست پنج گاه ایجاد کرد.
اما در کل آوازى با وقار و ابهت است و گویی فردی خردمند است که به فرزندان خود پند و اندرز داده و آنان را نصیحت می‌کند.
گوشه‌های آن نیز دارای لطافت و ظرافت‌هایی است که احساس آرامش خاصی را در انسان ایجاد می‌کند.
گام راست پنجگاه از نظر فواصل و نت شاهد همانند گام ماهور است.

گوشه‌های مهم دستگاه راست پنجگاه

درآمد: نت شاهد درجه اول است.

روح افزا: با این گوشه به دستگاه نوا اشاره می‌شود.

پنجگاه: با این گوشه روی درجه پنجم تاکید شده و به دستگاه نوا می‌رود.

سپهر: به واسطه‌ی این گوشه به دستگاه راست پنجگاه باز می‌گردد؛ و روی نت درجه ششم تاکید می‌شود.

عشاق: با این گوشه به دستگاه نوا وارد می‌شود و سپس به راست پنجگاه بازمی‌گردد.

نیریز: با این گوشه وارد گوشه نیریز دستگاه نوا شده و سپس به راست پنجگاه بازمی‌گردد.

بیات عجم: روی درجه پنجم تاکید دارد.

بحر نور: به واسطه‌ی این گوشه وارد شور می‌شویم.

مبرقع: با این گوشه از حالت شور خارج شده و وارد راست پنجگاه می‌شویم.

طرز: این گوشه روی درجه پنج تاکید دارد و وارد دستگاه همایون می‌شویم.

فرنگ: به واسطه این گوشه بعد از طرز باز به راست پنجگاه بازمی‌گردیم.



:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

آواز (به انگلیسی: Vocal music) گونه‌ای از موسیقی است
که توسط یک یا چند خواننده و با یا بدون همراهی سازهای مختلف اجرا می‌شود،
به‌شکلی که محوریت قطعه بر آواز خواندن باشد.
در فرهنگ‌ها مطلقِ صوت و صدا ذکر شده‌است،
اما در موسیقی به‌معنی عام سرود، آهنگ و بانگ موزون زیر و بمی که از گلوی انسان و یا از سیم انواع سازها برآید،
تعبیر شده‌است.

در بعضی از ردیف‌های موجود، ازجمله ردیف مهدی قلی هدایت،
واژهٔ آواز درکنار گوشه‌های دیگر و به‌صورتی قرار گرفته که به‌نظر می‌رسد آواز، نام یک گوشه بوده‌است.
البته در متون نظم و نثرِ گذشته واژهٔ آواز به هریک از دستگاه‌های موسیقی و شعب آن اطلاق می‌شد
و گاهی نیز معنای نواختن ار آن مستفاد می‌گردید.

زمانی آواز قبل از نام مقام‌ها و گوشه‌ها قرار می‌گرفت، و چنان‌که از صفحات ضبط‌ شده پیداست،
آواز منصوری، آواز حاجیانی، آواز راک و… ثبت شده‌است.

در نخستین متن‌های تجلی این اصطلاح (آواز) نسخهٔ دستگاه ماهور است
که در سال ۱۹۱۱ م توسط سالار معزز در لایپزیک چاپ شده‌است
که در آن آواز بختیاری، آواز بیات ترک و… ثبت شده‌است.

آموزشگاه موسیقی

بعدها کلمهٔ دستگاه را به‌جای آواز برگزیدند
و فرصت شیرازی نیز دراین‌باره در کتاب بحورالالحان مطالبی عنوان کرده‌است.

امروزه، علاوه بر معنای عام، معنای خاصی از واژهٔ آواز در موسیقی ایران ثبت شده،
و آن پنج آواز، یعنی افشاری، ابوعطا، بیات ترک، دشتی و بیات اصفهان است،
و این به آن معنا نیست که مجاز نباشیم بیات کرد را آواز بیات کرد بنامیم،
زیرا بعضی تقسیم‌بندی‌ها به‌تناسبِ ذوق و سلیقه یا به‌طور سماعی انجام گرفته و نه برمبنای علمی.



:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 تير 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

تنبور سازی است که دسته‌ای بلند و کاسه‌ای گلابی شکل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته می‌شود.
تنبور یکی از سازهای زهی است که در آن سیم‌ها از روی دسته‌ای بلند و کاسه‌ای عبور کرده‌است
و با ضربه انگشتان به صدا درمی‌آید.
تنبور را بعضی تنبوره نیز گفته اند و معرب این ساز طنبور است،
ولی بهتر است با همان املای ایرانی تنبور نوشته شود. ا
مروزه از تنبور می‌توان به ساز محلی با دسته‌ای بلندتر و کاسه‌ای بزرگتر و منحنی تر از سه‌تار
دارای دو یا سه سیم و چهارده پرده که به فاصله اکتاو در ساز پرده‌بندی شده، تعبیر نمود.
ویژگی‌های اجرایی آن در دوتار مشهود نیست.
تنبور را با پنجه می نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سه‌تار که آنها نیز با انگشت(ناخن) به صدا در می‌آیند، است.
تنبور ، دارای شخصیتی عرفانی و حماسی است و این ساز برای نواختن قطعات حماسی نیز استفاده می شود.

تنبور را با چهار انگشت دست راست و بدون استفاده از مضراب مصنوعی می‌نوازند
و تکنیک‌های دست چپ آن شبیه دیگر سازهای زهی دسته دار مانند تار و سه تار است
و مضراب‌های اصلی آن عبارتند از انواع مضراب راست، چپ و شُر انواع مضراب ریز، گل‌ریز، غنچه، دوچپ (دوتک) و …

آموزش ساز تنبور

در طول سير و سفر تاريخي و فرهنگی تنبور در نقاط و نواحی مختلف نامها و شکلهای متفاوتی پيدا کرده است .
به گمان قوی ميتوان گفت که اکثر سازهای زهی مضرابی از اين ساز کهن مشتق شده و کمال يافته اند
و به عنوان مادر سازهای زهی مانند : تار ، سه تار ، عود ، دوتار ، گيتار ، ماندولين ، ديوان و …. شناخته شده است
و در کرمانشاه و کردستان ايران رايج است و زينت مجالس عرفانی و محافل روحانی است .

انواع تنبور به اسامی زیر خوانده شده:

تنبور قوچانی ، شروانی ، بغدادی ، تيسفونی و انواع دو تار ، چگور ، قپوز و ….
با شکلهای مشابه هنوز در بيشتر مناطق ايران حضور دارد .
و آنگونه که در فرهنگنامه ها آمده در ايران باستان مصر و آشور اين ساز وجود داشته
در آشور آنرا پاندورا ميخواندند و اين ساز دارای سه سيم بوده است
و يونانيان تنبور را بصورت فاندورا اقتباس کرده و سپس بصورت پاندورا وارد زبان و منطقه اروپايي گرديده است .

کاسه تنبوربيضي شکل و دسته ای نسبتا بلند دارد .
دارای ۱۳ الی ۱۴ و حداکثر ۱۵ دستان – پرده- بوده و فواصل آن نزديك به پرده و نيم پرده است
و برخلاف سازهای موسيقي سنتی در اين ساز ربع پرده وجود ندارد و اين نشانگر اصالت و دست نخوردگی آن است .

آموزشگاه موسیقی

تنبورسازي است از خانواده آلات موسيقي رشته اي .
آنگاه كه اين محفظه صوتي به تدريج شكل بيضي پيدا كرده
و اندك اندك يك قسمت از دو قسمت باريك بيضي طويل تر و باريكتر شده
و هنگامي نام بربط يا عود بر آن نهاده شده كه دسته ساز اندكي بلندتر شده
و كاسه طنين ساز ، پر حجم تر گشته است در همين عصر است كه ساز ديگري آفريده شده است .
بر اين ساز نيز در مناطق مختلف گيتي نامهاي گوناگون نهاده شده است .
از جمله در ايران آن را تنبور ناميده اند .

فارمر مينويسد : با انتشار دين اسلام به اكناف عالم تاثير ايران در آلات موسيقي به همه جا رخنه كرد
و حتي در نقاطي هم كه اسلام انتشار نيافته بود راه يافت ،
يعني از طرف مشرق به سواحل اقيانوس اطلس و از شمال به سيبري و از جنوب به هندوستان و جزاير شرقي هند نفوذ كرد.
تنبوركه در ممالك مجاور ايران به ” طنبوره ” معروف شد به تدريج به چين رسيد و موسوم به ” تنپولا ” گشت.
در يونان آنرا” تام پوراس ” ناميدند.
از يونان به آلباني رفت و آنرا ” تامورا ” خواندند .
در روسيه آنرا ” دومبرا ” ، در سيبري و مغولستان ” دومبره يا دمبوره ” نام نهادند
و در بيزلنس معروف شد به ” پاندورا ” .
ساير اقوام اروپايي توسط بيزانس با اين ساز آشنا شدند .
اين ساز در تركيه و هندوستان رواج يافت .



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

دریچه ویندسیوری که تمیز و پاکیزه باشد کمتر موجب چسبندگی و ایجاد صداهای ناخواسته می شود.
به همین جهت بسیار مهم است که نوازندگان هارمونیکا کروماتیک
هر چند وقت یکبار ویندسیورهای سازشان را تمیز کنند.

ممکن است بپرسید: از کجا بفهمیم که زمان تمیزکردن ویندسیورها فرا رسیده است
یا ویندسیورها را چه وقت باید تمیز کنیم؟
در جواب می توان راه ساده ای برای تشخیص این مساله پیشنهاد کرد:

یک سنجاق ته گرد بردارید و سعی کنید آن را در بین دو لایه ویندسیور قرار دهید
و آن را تا قاعده ویندسیور به پیش ببرید.
اگر قادر به این کار نبودید معلوم می شود که ویندسیورها کثیف شده اند و نیاز به تمیزکردن دارند.
همچنین وقتی که صداهای ناخواسته مربوط به ویندسیورها را به صورت مکرر و زیاد بشنوید ،
مشخص است که زمان تمیزکردن ویندسیورها فرا رسیده است.

آموزشگاه موسیقی

برای تمیزکردن کامل ویندسیورها باید هم سطح بین دو لایه ویندسیور را تمیز کرد
و هم قسمتی از لایه زیرین را که در تماس با صفحه زبانه دار قرار می گیرد.
برای تمیزکردن ویندسیورها به کاغذی با سطح زبر که قابلیت نگهداشتن رطوبت را در خودش داشته باشد نیاز دارید. ابتدا این تکه کاغذ را به کمک آب (یا ایزوپروپیل الکل) قدری مرطوب کنید
و بعد آن را در بین دو لایه ویندسیور و همچنین بین ویندسیور و صفحه زبانه دار قرار دهید
و تا جایی که می توانید جلو ببرید.
بعد یک انگشتتان را بر روی ویندسیور قرار داده و مختصری فشار دهید.
سپس کاغذ را از زیر ویندسیور (یا بین دو لایه آن) خارج کنید.
در این حالت سطح زیر کاغذ مرطوب ، ذرات چسبیده به ویندسیور را از آن جدا میکند.

معمولا این زبانه های دمشی هستند که ویندسیورشان دچار چسبندگی می شود
و نیاز به تمیز کردن پیدا می کنند .
همان طور که قبلا اشاره شد ، ویندسیور های مربوط به این زبانه ها در سمت خارجی هارمونیکا نصب شده اند
و با برداشتن درپوش بالایی سازدهنی به راحتی در دسترس فرار می گیرند .

برای تمیزکردن ویندسیورها راه حل دیگری نیز وجود دارد که توسط بیل رومل از سازندگان سرشناس سازدهنی پیشنهاد شده است:

صفحات زبانه دار سازدهنی را جدا کنید (با بازکردن پیچ هایی که آن را به بدنه ساز دهنی وصل می کند)
و در یک ظرف کم عمق قرار دهید.
ابعاد این ظرف باید در اندازه ای باشد که تمام سطح صفحات زبانه دار در داخلش جا شود.
در حدود یک اونس (معادل ۲۸ گرم) صابون مایع در ظرف بریزید و سپس مقداری آب گرم به آن اضافه کنید
و آنها را مخلوط نمایید.

آموزش هارمونیکا

صفحات زبانه دار را به مدت ۳۰ دقیقه درون ظرف نگه دارید.
بعد از سپری شدن ۱۵ دقیقه با یک سنجاق ته گرد دو لایه ویندسیور را از هم جدا کنید
تا مخلوط آب و صابون مایع بتواند بین دو لایه ویندسیور نیز وارد
شود و بقایای بزاق و سایر ذرات بر جای مانده بر روی ویندسیورها را در خود حل کند.
بعد از گذشت ۳۰ دقیقه صفحات زبانه دار را بردارید و زیر شیر آب شستشو دهید.
اجازه دهید جهت جریان آب از سمت قاعده به طرف نوک ویندسیور باشد
تا مواد شوینده بر جای مانده را به طور کامل شستشو دهد.
سپس صفحات زبانه دار را بر روی یک دستمال کاغذی قرار دهید و صبر کنید تا خشک شوند.
بعد از خشک شدن کامل، آنها را دوباره به بدنه سازدهنی وصل کنید.

البته لازم به ذکر است که استفاده از روش فوق به صورت مکرر
می تواند موجب تخریب بدنه چوبی هارمونیکا یا زنگ زدگی در قسمت های فلزی سازدهنی شود
و مثلا در وب سایت خود شرکت هونر اکیدا توصیه شده است
که ار غرقه کردن هارمونیکا داخل مایعات خودداری شود .
اما اگر سازدهنی بدنه پلاستیکی داشته باشد (یا حداقل از چوب مرغوبی تهیه شده باشد)
و قطعات فلزی آن هم از جنس فولاد ضدزنگ باشد یا توسط املاح نقره آبکاری شده باشد
احتمال کمتری دارد که از این لحاظ آسیب ببیند .

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که
نوازندگان تازه کار بهتر است تمیز کردن ویندسیور ها را در ابتدا بر روی یک هارمونیکا ارزان قیمت یا قدیمی امتحان کنند
و تنها پس از این که به تجربه کافی رسیدند ، به سراغ سازدهنی های گران قیمت بروند .



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

یکی از چیزهایی که هنرجئیان آموزش آواز سنتی باید بدانند گوشه های موسیقی ایران و شناختن و تفکیک آن ها از هم است.
در اینجا میخواهیم انواع گوشه های را برای شما معرفی کنیم تا آشنایی مختصری با آن پیدا کنید.

اصولا می توان گوشه را به سه دسته تقسیم کرد :

1– گوشه های موسیقی اصلی :

که بر یک نت ویژه تاکید می کنند .
از آنجا که گام هر دستگاهی طبیعتا از هفت نت تشکیل می شود .
هر دستگاهی می تواند دارای هفت گوشه اصلی نیز باشد .
همیشه اولین گوشه را که تاکید بر اولین نت گام میکند را ” درآمد ” می نامند
و گوشه های دیگر را گذشتگان بر اساسی که علت بسیاری از آنها متاسفانه امروزه بر ما نامعلوم است نامگذاری کرده اند .
برای مثال نت دوم گام ماهور گوشه ” داد ” نامیده شده است .

البته جای بعضی گوشه ها نیز مانند جدول تناوبی مندلیف که نخست بسیاری از خانه های آن خالی بود و سپس کشف شد .
اکنون خالی است برای نمونه استاد وزیری برای نت دوم گام چهارگاه گوشه ای اختراع کرده اند.
وبژگی گوشه های اصلی این است که خود دارای گوشه های فرعی می باشند .

آموزشگاه موسیقی

مثلا :
گوشه چکاوک در همایون شامل نی داوود، گوشه حجار در ابو عطا شامل چهار پاره .
یاخود گوشه درآمد که معمولا در آن نغمه نیز خوانده می شود.

2– گوشه های اصلی با ویژگی مرکب خوانی:
از این گوشه ها برای گردش در آواز یادیگر دستگاهها استفاده میشود مانند :
گوشه دلکش در ماهور برای رفتن به شور
گوشه شکسته در ماهور و بیات ترک برای رفتن به افشاری وبالعکس
گوشه راک در ماهور برای رفتن به بیات اصفهان
گوشه اوج در اصفهان برای رفتن به شور

3– گوشه های موسیقی ریتمیک یا دوری :
این گوشه ها خود بر دو نوع هستند :

الف – گوشه های موسیقی که دارای ساختار دور و ریتم هستند و می توان آنها را در غالب بسیاری از دستگاهها و گوشه های اصلی دیگر اجرا کرد
مانند گوشه های : کرشمه و چهار پاره و زنگوله و ساقی نامه و …

ب – گوشه های موسیقی که دارای دور و ریتم هستند ولی فقط در یک دستگاه و گوشه خاص اجرا می شوند ،
مانند : رامکلی در ابوعطا ، رازونیازدر همایون ، شهابی و مهربانی در بیات ترک و …



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

اصطلاح رگلاژ پیانو به میزان کردن اکشن پیانو به حالت استاندارد پایه یا حالت کارخانه گفته میشود .
هر پیانو تقریبا 9 هزار قطعه دارد که نیمی از آن متحرک است.
از این تعداد حدود 25 تا 30 قطعه آن قابلیت تنظیم شدن در هر کلاویه و اجزای اکشن متصلش را دارد.
پیانو متشکل از اهرم ها و قطعات است که به طرز پیچیده ای به هم متصل اند.

به احتمال قریب به یقین پیانو پیچیده ترین اسباب مکانیکی در خانه شما است.
اگر می خواهید پیانوتان سالهای سال به خوبی به شما سرویس دهد، باید به صورت دوره ای مورد بازدید کارشناسان قرار گیرد.

اکشن یک پیانوی نو به صورت قابل قبولی در کارخانه رگلاژ شده است.
اکشن به تاچ شما بسیار حساس است .
تکرار نت ها به سرعت انجام شده و به شما این فرصت را می دهد که بهترین کیفیت و حجم صدا را در کنترل داشته باشید.
اما بر اثر گذر زمان، فرسایش بر روی چکشها و اکشن پیانو اثر می گذارد.
پیانو همچنان می نوازد، ولی شما کنترل قابل قبولی بر دامنه دینامیکی و شدت صدا نخواهید داشت.
تغییر از یک نت به نت کناری محسوس نیست و نتها ممکن است توانایی تکرار شدن سریع خود را از دست بدهند.

پیانویی که بدون سرویس دوره ای، زیاد استفاده شده باشد، اکشن آن اصطلاحا سفت و تنبل شده، یا شل و نامیزان می گردند.
سر چکش ها ممکن است فشرده وسخت شده باشند.
خفه کن (Damper) ممکن است در جای مناسب خود نباشد.
با یک تماس کلاویه، سرچکش ها مکررا بر روی سیمها ضربه بزنند یا اصلا ضربه وارد نکنند.

آموزشگاه موسیقی

نمد زیر کلاویه ها ممکن است مستهلک شده باشد
یا حتی توسط بعضی حیوانات موزی مانند موش یا بید خورده شده باشند.
ممکن است کلاویه ها بیش از حد معمول پائین بروند یا اصلا پائین نروند.
یا ممکن است کلاویه ها کج شده باشند. تمامی این مشکلات با رگلاژ صحیح پیانو رفع می گردند.

توجه نمائید که هیچ قاعده خاصی برای سرویس های دوره ای رگلاژ پیانو وجود ندارد.
این امر کاملا به کیفیت پیانو و میزان نواختن شما بستگی دارد.
معمولا پیانوسازهای مطرح دنیا با استفاده از متریال عالی و کنترل کیفی بهینه که شامل قرار دادن پیانو در شرایط تنشی دمایی،رطوبتی و لرزشی می باشد،
دوره ی زمانی سرویس های رگلاژ پیانو را تا حد قابل توجهی طولانی نموده اند.
اما پیانوسازهای غیر معتبر به سبب استفاده از متریال غیر استاندارد و آسیب پذیر نسبت به دما، رطوبت و لرزش، پیانوهایی تولید نموده اند
که دوره ی زمانی رگلاژ آنها بسیار کوتاه بوده و گاهی موجب دردسر و گرفتاری شما می شود.

پیانوی دیواری نو که از آن استفاده معمولی می شود باید سالی یک بار رگلاژ شود که حدود یک ساعت زمان می برد.
یک پیانوی دیواری که چندین سال است رگلاژ نشده، بین 4 الی 5 ساعت زمان برای رگلاژ نیاز دارد.
یک رگلاژ کامل و اساسی پیانو حدود 10-9 ساعت زمان می برد و ممکن است حتی برای رفع بعضی نواقص آن، زمان بیشتری صرف شود.
رگلاژ کامل یک پیانوی گرند ممکن است 16-15 ساعت به طول انجامد.

در نظر داشته باشید رگلاژ پیانو امری کاملا تخصصی و دقیق است.
بنابراین از سپردن پیانوی خود به دست افراد غیر متخصص جدا خودداری نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

آموزشگاه موسیقی پارمیدا (سرای هنر)

رشته ها:

آواز، سنتور، تار، سه تار، کمانچه، عود، پیانو، ویولن، دوره عالی، دف، پیانو، صدا سازی، تئوری موسیقی ایرانی و تجزیه و تحلیل ردیف، موسیقی کودک، تنبک، دف، کاخن، بندیر، آواز پاپ

نشانی آموزشگاه موسیقی پارمیدا (سرای هنر) :

نارمک خیابان سمنگان چهارراه گلبرگ میدان هلال احمر خیابان شهید مهران پور نبش کوچه یکم

مشاهده لیست آموزشگاه های موسیقی محدوده نارمک – لیست آموزشگاه های موسیقی منطقه ۴

تلفن:

۴۴۴۵۳۵۱۸



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 خرداد 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

شاید شما هم مانند بسیاری افراد علاقه به خوانندگی دارید.
ممکن است خجالت بکشید از آواز خواندن با صدای بلند.
خب در این مقاله میخواهیم به شما تمریناتی را آموزش دهیم که به شما کمک میکند صدای بهتری داشته باشید.

صدای خود را برای خوانندگی آماده کنید

۱– تمرین مهارت ها .ممکن است درابتدا بنظر شما کار خسته کننده ای بیاید
اما تمرین کردن واقعا به گوش شما کمک میکند که نوت ها را بهتر بشناسد و از شما خواننده بهتری میسازد .
شما احتمالا اهنگ ” Do Re Me” را میشناسید اساس این اهنگ سلفژ است.
واین اهنگ تمرین بسیار خوبی برای گوش کردن است .
در سلفژ نوت ها متناسب با موقعیت نامگذاری میشوند بجای نام واقعی خودشان .
این باعث میشود که به راحتی نوت ها را بخوانید .
بدون توجه به کلیدی که شما در خواندن آن هستید .

در کلید c سه یاداشت اول c و d و f هستند .
با این حال در کلید#F سه یاداشت اول #F و #G و#Aهستند .
در هر دو مورد با سلفژ سه یاداشت اول اتفاق می افتند .

۲– شروع کن به آسانی . آهنگ (“do re mi”) خودتان را بخوانید و آن را بالا و پایین کنید .
با اسکیل c شروع کنید و بعد از آن C# و بعد بالا ببریدش .

۳– یک میکروفن غیر داشته باشید .
میتوانید از میکروفن لب تاپتان استفاده کنید ،
اگرکامپیوتر شما میکروفن ندارد میتوانید یک میکروفن بخرید و آن را به کامپیوتر خودتان متصل کنید .

۴– یک برنامه ضبط صدا به روی گوشی ، کامپوتر یا اینترنت نصب کنید حالا میتوانید صدا هایی رو که دوس دارید بشنوید .

۵– آهنگی را که دوست دارید و به خوبی میشناسید را اجرا کنید .
این میتواند به شما کمک کند که یک متن ترانه داشته باشید .
متن ترانه ای که توسط قلب شما انتخاب شده به شما کمک میکند که به این فکر نکنید که باید چی بخوانید فقط به فکر این باشید که چجوری آهنگ رو بخوانید .

آموزشگاه موسیقی

۶– دکمه ضبط (ریکورد) را بزنید .
زمانی که آماده هستید آهنگ را بیاد بیاورید سپس دکمه ضبط را بزنید (معمولا یک دکمه قرمز رنگ ).همراه با خواننده شروع به خواندن کنید .
به بهترین نحوی که میتوانیدآهنگ را بخوانید .
به روی تنفس خودتان تمرکز کنید و اینکه نوت هارا صحیح بخوانید (نوت هارو مثل خواننده اجرا کنید )

اگه اشتباهی کردید نگران نشید مهم نیست ضبط کردن رو متوقف نکنید به خواندن ادامه بدهید .
تمرین کردن خیلی مهم است زمانی که آهنگ تمام شد دکمه توقف را بزنید .

۷-دکمه اجرا را بزنید تا آهنگ خودتان را بشنوید .
به احتمال زیاد برای اولین بار صدای خودتان را دوس ندارید .
اهنگ را به طور کامل گوش کنید این تنها راهی است که به شما میفهماند که چه مشکلاتی دارید
و چگونه میتوانید صدای خودتان را بهبود ببخشید .
به عنوان یک منتقد به صدای خودتان گوش بدهید و سعی کنید اشتباهات خودتان را پیدا کنید .

آهنگ اصلی رو اجرا کنید و صدا و آهنگ خود را با اهنگ اصلی مقایسه کنید .
بخشی از آهنگ اصلی را گوش کنید سپس آهنگ خودتان گوش کنید ، به تفاوت ها توجه کنید .

۸– صدای را که ضبط کرده اید ذخیره کنید .
گوش کردن به صداهای ضبط شده قدیمی به شما کمک میکند که بفهمید چقدر پیشرفت کرده اید.

۹– دوباره امتحان (تلاش)کنید .
هربار که آهنگ را میخوانید صدای خودتان را ضبط کنید و سعی کنید روی خواندن دقت کنید .
اگه میخواید آهنگتان هیجان و صمیمیت بیشتری داشته باشد سعی کنید خودتان به آن احساس بدهید .
لازم نیست شما دقیقا مثل همان خواننده بخوانید .
همه ی خواننده های مشهور خواننده های خوبی نیستند بلکه فقط مشهور هستند .

آموزش خوانندگی

۱۰– حداقل روزی ۳۰دقیقه آواز بخوانید.
اگر ساعت بیشتری را آوازخواندن اختصاص بدهید بهتر است
سعی کنید بیشتر روی تارهای صوتی تان تمرین کنید این باعث میشود صدای بهتر و قوی تری داشته باشید .

۱۱– از راه های مختلف به صدای خودتان گوش بدهید .
از طریق دیافراگ در دهن یا بینی .
ایزوله کردن را یاد بگیرید این باعث میشود که که بفهمید چگونه میتوان هر صداای را که میخواهید بسازید و روی صدا کنترل داشته باشی.

۱۲– تقلید صدای گربه تمرینی مناسب.
یک راه عالی برای بهبود بخشیدن به صدایتان تقلید صدای گربه و خواندن memo در کام های مختلف است.
این صدا میتواند به شما خیلی کمک کند زیرا بیشتر آهنگ های انگلیسی شامل mee, ah, oo
خیلی آرام بگویید memo و توجه کنید که چه طنینی دربینی ، دهان و و قلب و …

۱۳– تمرین کنید به شدت . همه در حال آواز خواندن هستن آنها دارند حرفه خودشان را فریاد میزنند
اما شما باید تمرین کنید که صدایی قوی و انرژی بخش داشته باشید به جای ناامیدی و جیغ کشیدن.

۱۴– منابع بیشتری پیدا کنید که به شما کمک کنند بتوانید به بیشترین پتانسیل صدای خودتان برسید.
برای مثال به YouTube مراجعه کنید آنجا پر از منابعی است که مردم دوست دارند به اشتراک بگذارند.
برخی نیز ممکن است تولید خودشان را به فروش گذاشته باشند .
از دوستان خانواده یا معلم اهنگ سازی خود کاملا صادقانه بخواهید که راهنمایی تان کنند در واقع باید از انها بپرسید که چه چیزی را باید بهبود ببخشید .



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 خرداد 1397 | نظرات ()