نوشته شده توسط : vavmusic
خرید پیانو

نکاتی که قبل از خرید پیانو باید بدانید

بسیاری از نوازندگان با تجربه در طول سالهای نوازندگی با برندها و مدلهای مختلف پیانو آشنا شده اند
و می‌توانند تصمیم گیری درستی در خصوص خرید پیانو داشته باشند.
اما نوازندگان تازه كار در اغلب مواقع در تصمیم گیری درباره خرید پیانو دچار مشكل می‌شوند
و سوالات بسیاری در ذهن آنها شكل می‌گیرد.
اگرچه رده‌بندی صحیح برندها بایستی بر اساس شاخص‌های مختلفی صورت بگیرد،‌
در این رده بندی شاخص کیفیت نقش کمتری دارد
بیشتر سعی داریم تا خوانندگان از وضعیت کلی بازار و جایگاهی که هر سازنده برای پیانوهای خود متصور است با خبر شوند.

در نیمه دوم قرن بیستم،
پیانوهای ارزانقیمت تولید شده در امریکا و کشورهای در حال توسعه ایرادات آشکار بسیاری داشتند
که موجب می‌شد به راحتی بتوان در مورد خوب یا بد بودن آنها قضاوت کرد.
اما اکنون شرایط به طور کامل فرق کرده است.
با جهانی شدن صنعت ساخت و تأمین قطعات پیانو و استفاده از ماشین آلات کامپیوتری
به جرأت می‌توان گفت تمامی پیانوهایی که در غرب و امریکا به فروش می‌رسند فاقد ایرادات فاحش هستند
وتشخیص تفاوتهای کیفی بین پیانوها نیازمند دقت و تجربه است.

آموزش پیانو

علاوه بر این قیمت تمام شده بیشتر از آنکه ناشی از کیفیت قطعات باشد،
وابسته به دستمزد در کشور محل تولید است.
اگرچه در حال حاضر تفاوت کیفیت بین پیانوهای حرفه‌ای و ارزانقیمت کاملا قابل لمس است
ولی تشخیص تفاوت بین دو پیانو با قیمت مشابه کار دشواری است
و بیشتر تحت تأثیر سلیقه شخصی افراد است.

علاوه براین میزان رسیدگی فروشنده به وضعیت کوک و رگلاژ پیانو(پیش از فروش)
و شرایط آکوستیک محل قرار گیری پیانو نیز تأثیر بسیاری در قضاوت خریدار دارد.
حتی طراحان خبره صنعت ساخت پیانو هم نمی توانند با قاطعیت ثابت کنند که
طراحی خاص آنها در یک پیانو از هر جهت نسبت به سایر مدلها و برندها برتری دارد.

در چنین شرایط پیچیده‌ای که حتی نظرات افراد خبره نیز با یکدیگر تفاوت بسیاری دارد
و بازار خرید پیانو نیز هر روز شاهد تغییرات گسترده است،
قضاوت بیش از اندازه در خصوص کیفیت پیانوها می‌تواند امری غیر علمی باشد
و موجب سردرگمی و تخریب قوه تشخیص و زیبایی شناسی خریداران شود.

در خرید پیانو این موارد را در نظر بگیرید:

۱- در ساخت پیانوها کیفیت بالا دغدغه اصلی سازنده است
و بنابراین سازنده بدون توجه به هزینه‌های ساخت حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به بالاترین کیفیت به کار می‌گیرد.

۲- قسمت عمده‌ی هزینه ساخت پیانوها ناشی از دست ساز بودن آنها است.
استفاده از تکنسین های بسیار مجرب و شناخته شده در ساخت این پیانوها
و توجه بسیار زیاد به ایجاد دقت و ظرافت خاص هزینه تولید آنها را دوچندان می‌کند.

۳- میزان تولید پیانوها محدود است
و اغلب سازندگان این پیانوها چندین نسل متوالی و به طور خانوادگی بر امور ساخت و فروش نظارت می کنند.
بنابراین بسیاری از این برندها نام و شهرتی افسانه‌ای دارند
و خریداران این سری از پیانوها علاوه بر کیفیت ساخت، به شهرت و پرستیژ این برندها نیز توجه می‌کنند.

۴- به جهت حفظ کیفیت و آمادگی برای اجرا (‌به ویژه اجرای موسیقی کلاسیک)
اغلب پیانوها به طور منظم توسط تکنسین‌های مجرب سرویس می‌شوند.

۵- بسیاری از مدلهای حرفه ای در اروپا و یا امریکا ساخته می‌شوند.

آموزش ساز پیانو

پیانوها از نظر شهرت و اعتبارشان در ویژگیهای تکنیکی و موسیقایی در چهار گروه تقسیم بندی می‌شوند.
دو گروه از پیانوها شامل برندهایی می‌شود که نام و شهرت آنها نقش بسیاری در ارزش‌گذاریشان ایفا می‌کند.
اگرچه شهرت و اعتبار این برندها با حفظ بالاترین سطوح کیفیت در سالهای متمادی تولید به دست آمده است
اما اتفاقات تاریخی و موفقیت‌های اقتصادی آنها نیز در برتری‌ آنها تأثیر‌گذار بوده است.
انتخاب بین پیانوهای حرفه‌ای عموما بر اساس طعم و رنگ صدا و تاچ آنها انجام می‌شود.
بنابراین پیانوهایی که در گروه سوم قرار می‌گیرند
از این نظر کاملا با دو گروه بسیار لوکس اول رقابت می‌کنند
و اغلب تنها دلیل قرار گرفتن آنها در گروه سوم عدم رقابت در لوکس بودن و شهرتشان است.
گروه چهارم متعلق به مدلها و برندهایی است که در حال پیشرفت هستند.
البته قیمت این گروه بسیار کمتر از سه گروه دیگر است
و خرید پیانو آنها در زمانی که پرستیژ و حداکثر کیفیت مد نظر نباشد انتخابی اقتصادی و مقرون به صرفه است.



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

دانلود آهنگ علی عبدالمالکی بنام بارانم



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic

نخستین ساز زهی جهان در سرای سعدالسلطنه قزوین رونمایی شده است؛
قرار است سرود پنج هزار ساله آفرینش توسط آن اجرا و نمونه اش به دبیرکل سازمان ملل متحد اهدا شود.

این ساز زهی مدل یک دوم چنگ ایرانی بوده که براساس اسناد تاریخی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است
که سایر سازهای سیمی جهان از آن نشات گرفته اند که پیشرفته ترین آن پیانو است.
با توجه به این اسناد این ساز قدیمیترین ساز زهی جهان است
که از شش هزار سال پیش در ایران مورد استفاده قرار گرفته،
اما هنوز بهدرستی مشخص نیست که این ساز مربوط به کدامین طایفه است.
براساس همین اسناد ثابت شده است که اولین موسیقی ارکستر دنیا در ایران تشکیل و برگزار شده است.
این ساز زهی با طرح گرافیک قو، با دارا بودن پیشرفته ترین مکانیزم ساختار جعبه های تشدید،
قابلیت اجرای ۲۱ فاصله موسیقایی را داراست
و توانایی اجرای تمام ملودی های جهان و باستانی را دارد.
مدل بازسازی شده نیز از همان چوب گردویی است که در مدلهای باستانی آن نیز به کار میرفته است
و تاکنون برخی از نتهای آن در لوح های میخی دیده شده است.

آموزش عود

این ساز در یک تحقیقات هشت ساله توسط گروه پنج نفره در بررسی اولین سازهای ایران شناخته شده است
و به عنوان اولین هدیه فرهنگی ایران به گفت وگوی تمدنها به سازمان ملل متحد داده خواهد شد.
این ساز بخشی از هویت ایرانی است
این گروه در حال بررسی تاریخ موسیقی ماقبل مکتوب جهان و مجموعه سازهای تاریخی است.
این چنگ در سال ۲٠٠9 میلادی در تخت جمشید
در اولین المپیاد طراحی شهری به مدیر کلی مهندس رضاپور وزیری پرده برداری
و پس از آن سرود آفرینش پنج هزار ساله ایرانی به وسیله این چنگ اجرا خواهد شد.

تمام تحقیقات انجام شده
در رابطه با این ساز زهی در زمینه تاریخچه و سیر تحول این ساز در تمام فرهنگهای مختلف
تا رسیدن آن به پیانو به شکل کتابی با حمایت سازمان ملل متحد منتشر خواهد شد.

*سیفا… شکری، محقق و کارشناس پژوهش موسیقی



:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
پیانو

کلیدهای سیاه پیانو

اُکتاو گاه به اختصار به صورت ۸ve و P8 نیز نوشته می‌شود در زبان لاتین یعنی عدد هشت.
اکتاو در موسیقی نشان دهنده ی هفت نُتِ پایه‌ای Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si موسیقی
و نت هشتم که تکرار نت Do اول با فاصله نت هفت است، می‌باشد.
هر ساز مانند پیانو دارای دامنه خاصی از لحاظ تکرار این نت‌ها می‌باشد
و دامنه سازها را اغلب با شمارش مجموع این هشت نت که برابر با یک اکتاو می‌باشد می‌سنجند.
بدیهی‌ست که سازهای مختلف دارای تعداد اکتاوهای مختلف می‌باشند.

در واقع بازه­ی اصوات موسیقی به زیربازه­هایی به نام اکتاو بخش می­شود.
یک اکتاو بازه فرکانسی را شامل می­شود که فرکانس انتهای آن دو برابر فرکانس ابتدای­ آن است.
پس فرکانس هر نت ۲ برابر فرکانس نت هم­نام خود در اکتاو قبلی است
(برای نمونه لا در اکتاو ۳ فرکانس ۴۳۷ هرتز، و لای اکتاو ۴ فرکانسی برابر ۸۷۴ هرتز دارد).
فرکانس نت­هایی که با فاصله­ی یکسان از نظر موسیقی به ترتیب دنبال هم قرار می­گیرند،
تشکیل تصاعد هندسی می­دهند. ”

آموزشگاه موسیقی

بصورت خلاصه میشود گفت:
یک اکتاو، یعنی هفتا نُت الفبای موسیقی، به اضافه ی همه کلیدهای سیاه بین آن ها، روی پیانو.

تعریف پرده:

” در سیستم کلاسیک، یک اکتاو به دوازده فاصله برابر تقسیم می‌شود
که به هر یک از این فواصل یک نیم‌پرده گفته می‌شود، و جمع هر دو نیم‌پرده را یک پرده می‌گویند. ”

بازهم به صورت ساده تر میتوان گفت:
بجای استفاده از کلمه ی “فاصله” بین کلیدهای پیانو ، از واژه “پرده” استفاده میشود.
این واژه در آلات موسیقی دیگر هم استفاده میشود.
ولی نکته ای که مهم هست اینه که در پیانو ، بین هر کلید با کلید کناری، نیم پرده فاصله هست، نه یک پرده.

در حقیقت بین کلید دو، با کلید سیاه پس از آن نیم پرده فاصله هست،
از کلید سیاه مذکور تا کلید سفید بعدی که کلید ر هست ، نیز نیم پرده فاصله است،
به همین تریتیب بین کلید ر تا کلید سیاه پس از آن نیم پرده فاصله هست، و … .
طبق این روند قطعا بین کلید می با کلید فا نیم پرده فاصله دارد،
بین کلید فا و کلید سیاه پس از آن نیم پرده،
بین کلید سل با کلید لا یک پرده (که حاصل جمع نیم پرده + نیم پرده هست).
در آخر هم بین کلید سی و کلید دو در اکتاو بعدی هم نیم پرده فاصله هست.

آموزش پیانو

البته با توجه به جهت حرکت شما از کلید سفید کناری پیانو به کلید سیاه مورد نظر!
مثلا: اگر از سمت کلیدهای بم، از روی یک کلید سفید روی یک کلید سیاه حرکت کنید ،
اسم آن را با نام همان کلید سفید میخوانند که در انتهای آن “دیِز” اضافه شده است.

حالا در نظر بگیرین روی کلید لا هستیم،
اگه به سمت راست حرکت کنیم ، کلید سیاه بعد از کلید لا ، کلید لا دیز است،
و اگر به سمت چپ حرکت کنیم اسم آن لا بِمُل میشود .
حالا وقتی خوب دقت کنیم میبینیم که دو دیز، در اصل همان ر بمُل هست.
یعنی اسم این کلید متناسب با جهت حرکت ما از سمت راست به چپ، یا چپ به راست مشخص میشود،
که کاربردش در مسئله ی گام ها هست.



:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
مراسم عروسی

گل آرایی مراسم عروسی و انتخاب دسته گل عروسی از مهمترین نکات در برگزاری مراسم عروسی است
و آشنایی با اشتباهات متداول در گل آرایی مراسم عروسی
به شما در انتخاب زیباترین و منحصربفردترین گل آرایی عروسی کمک میکند.
انتخاب مدل دسته گل عروس ، نوع گل ها ، ترکیب رنگی ها آنها، طبیعی و مصنوعی بودن گلها و غیره
تمامی مواردی است که در زمان انتخاب و درست نمودن دسته گل عروس می بایست در نظر گرفته شوند.
گل آرايي يکي از نکات بسيار مهمي است که مي تواند جشن عروسي شما را به فضايي رويايي يا رمانتيک تبديل کند
اين در حالي است که کمي بي دقتي يا بي سليقگي در انتخاب گل ها و آرايش آنها نيز بسيار در مراسم عروسی به چشم خواهد آمد

در اينجا اشتباهاتي را ممکن است ناخواسته در گل آرايي مراسم عروسی تان مرتکب شويد، بخوانيد.

اشتباهات مرسوم در گل آرایی و انتخاب گل مراسم عروسی اشتباهات مرسوم در گل آرایی
و انتخاب گل عروسی به عروس و داماد در انتخاب مناسب ترین دسته گل و همچنین گل آرایی مراسم عروسی کمک میکند.

دسته گل عروس نمادی از سرور و شادی عروس می باشد که توسط داماد به عروس داده می شود
و از مهمیات در تدارکات خدمات عروسی می باشد.

گل‌آرا بايد بتواند فضاي جشن و تزيينات سالن را ببيند و هماهنگ با اين عوامل در تهيه سفارش شما سليقه به خرج دهد.
به علاوه تهيه مقدمات سفارش شما زمان‌بر است
و گل‌آرا گاهي لازم است گل‌هاي مورد نظر را از شهرها يا کشورهاي دور سفارش دهد.

هرچه قدر هم که وضع مالي‌تان خوب است نبايد براي پايه‌هاي گل تماما از گل‌هاي مرغوب و گران استفاده کنيد.
گل‌هاي ارزان فضاي زيادي از پايه گل را مي‌پوشانند و با گل‌هاي مرغوب و خاص تکميل مي‌شوند.

بسياري از عروس خانم‌ها يک رنگ را انتخاب کنند و روميزي‌ها، گل‌ها و بادکنک‌ها را به همان يک رنگ سفارش مي‌دهند.
در صورتي که شما بايد يک مجموعه رنگ را انتخاب کنيد
و دو رنگ خاص و مکمل را به عنوان‌ رنگ‌هاي اصلي برگزينيد.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که زوج ها مرتکب میشوند این است که آنها گل خاصی را انتخاب میکنند
و دیگه هیچ چیز دیگرری را جز اون قبول نمکنند.



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
پیانو

مزایای استفاده از پیانو دیجیتال

شاید مهمترین نکته پیانو دیجیتال آن باشد که شما می توانید صدای این ساز را کم کرده
و یا حتی به هنگام شب با یک هدفون به تمرین نوازندگی خود بپردازید،
بدون آنکه موجب آزار افراد خانواده یا همسایگان شوید.

از دیگر مزایای این سازها آن است
که انواع مرغوب آنها معمولآ دارای نمونه صدای (Sample / Font) بهترین پیانوهای موجود دنیا هستند.
بنابراین شما می توانید با خرید یک ساز دیجیتال از صدای بهترین پیانوها استفاده کنید.
این نکته بسیار مهم است چرا که سبک های خاص موسیقی معمولآ گونه های متفاوت رنگ صدا را می طلبد
ممکن است شما در جایی نیاز به یک صدای گرم و مهربان داشته باشید
و در سبک موسیقی دیگر صدایی تیز و شفاف.

آموزشگاه موسیقی

این پیانوها معمولآ دارای بانک صوتی گسترده تری هستند
و معمولآ علاوه بر انواع پیانوهای آکوستیک،
صدای انواع پیانوهای الکتریک قدیمی از انواع دهه ۶۰ گرفته تا صدای زیبای پیانو های Rhodes را نیز شامل می شوند.
بنابراین شک نداشته باشید که با تهیه یکی از این پیانوها بیشترین استفاده را از ساز خود خواهید برد.

اغلب پیانوهای دیجیتال دارای یک ریتم باکس ساده نیز هستند
که معمولآ شامل انواع ریتم های ۳ و ۴ ضربی هستند.
مزیت وجود این ریتم باکس آن است که شما می توانید به سهولت همانند یک مترونوم از آنها استفاده کنید
و قطعه تمرینی خود را دقیقتر اجرا کنید.

پیانوهای دیجیتال در انواع مبله و Stage ساخته می شوند.
نوع مبله آن دقیقآ در ابعاد پیانوهای آکوستیک است
اما نوع Stage پایه ندارد و تنها یک بدنه است که کیبرد را شامل می شود.
برای استفاده از این نوع احتیاج به تهیه یک میز یا پایه دارید.
هرچند به دلیل عریض بودن این نوع از ساز جابجایی آن حتی با اتومبیل دشوار است
چراکه در اتومبیلهای معمولی جا نمی گیرد
اما در هر صورت چنانچه نیاز باشد جابجا کردن این ساز به مراتب ساده تر از یک پیانو آکوستیک است
و این خود یکی از امتیازات این پیانو ها است.

آموزش پیانو

تمامی این سازها نسبت به ضربه وارد شده به کلاویه حساس هستند
و بخوبی رفتار انگشتان شما با کلاویه را حس می کنند.
پیانوهای دیجیتال مبله معمولآ دارای آمپلی فایر و بلندگو هستند
اما انواع Stage آنها فقط خروجی Audio و هدفون دارند،
لذا برای استفاده از آنها باید آمپلی فایر و بلندگو یا مونتور بکار برد.

داشتن پورت های خروجی صوتی و MIDI از دیگر مزایای این سازها است
که به شما کمک می کند بتوانید ساز خود را به کامپیوتر متصل کرده آنرا توسط یک نرم افزار Sequencer کنترل کنید
و یا خروجی را ضبط کنید و پردازش های مورد نظر را روی آن انجام دهید.



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
موسیقی

بیوگرافی موتزارت

در ۲۷ ژانویه ی ۱۷۵۶ در شهر سالزبورگ اتریش، کودکی متولد شد
که بعدها به یکی از برجسته ترین و مشهورترین شخصیت های موسیقی تاریخ بدل گردید.
نام او ولفگانگ آمادئوس موتزارت بود…

پدرش لئوپولد موتزارت آهنگساز شناخته شده ی دوره ی خود
و مادرش آنا ماریا پورتل زنی ظریف، شیرین و معمولی بود.

طولی نکشید که لئوپولد متوجه استعداد و نبوغ ذاتی فرزند در موسیقی خود گردید.
وقتی خواهر بزرگتر موتزارت به تمرین پیانو می پرداخت،
آمادئوس که کودکی ۳ ساله بود و در اتاق موسیقی مشغول بازیگوشی بود،
بعد از اتمام تمرین خواهرش از صندلی پیانو بالا میرفت
و آکوردهای مطبوع و قسمتهایی از ملودی هایی را که خواهرش نواخته بود اجرا میکرد.

پدرش که متوجه این نبوغ شده بود،
تصمیم گرفت در راستای پرورش و شکوفایی استعداد موتزارت با تمام توان تلاش کند و این کار را کرد.

بهترین آموزشگاه موسیقی

در همین راستا در سال ۱۷۶۲ موتزارت به همراه خواهر و پدرش عازم یک سفر اروپایی شد،
در این سفر موتزارت که ۶ سال بیش نداشت در میهمانی های پر زرق و برق شرکت میکرد،
به دربار پادشاهان می رفت و به حضور ملکه ها میرسید
و در همه ی این مجالس با نبوغ خود در نوازندگی و شیطنت هایش همه را شیفته ی خود می کرد.
پس از این سفر موتزارت به عنوان کودک نابغه در تمام اروپا شناخته شد.

اما سفر دوم که بین سالهای ۱۷۶۳ تا ۱۷۶۶ بود بسیار مهمتر بود،
در این سفر آن ها به مهمترین شهر های اروپایی رفتند. در فرانکفورت گوته ی جوان را مسحور خود ساخت
و در لندن با پسر باخ (یوهان کریستین) آشنا و دوست شد.
در این ۳ سال هرجا که میرفت پادشاهان او را تمجید می کردند.

در واقع اینکه موتزارت از چه سنی آهنگسازی را شروع کرده مورد بحث و تردید است،
برخی کارشناسان معتقدند قطعات موسیقی که به ۵ سالگی موتزارت نسبت داده می شود ساخته ی پدر اوست
یا اینکه پدر موتزارت او را در ساختن این آهنگ ها کمک کرده است.

موتزارت هرگز به هیچ مدرسه ای نرفت،

تحصیلات غیر موسیقیایی او هم ادامه نیافت.
تحصیلات او تنها شامل زبان های لاتین، ایتالیایی، فرانسوی و کمی انگلیسی بود.

در ۷ سالگی در فرانکفورت اجرای زنده داشت،
در این برنامه نت هایی را با سازهای مختلف، بدون اینکه موتزارت ببیند، می نواختند
و او تک تک نت ها را نام می برد و در پایان برنامه با ارگ و هارپسیکورد به بداهه نوازی پرداخت.
گوته (شاعر بزرگ آلمانی) از تماشاگران هنرنمایی موتزارت بود و بسیار شگفت زده شد.

در ۱۰ سالگی به پاریس رفت و در آنجا محبوب اهالی کاخ ورسای شد.
سفر به پاریس همزمان بود با چاپ اولین اثر موتزارت: سونات برای ۴ پیانو.

پس از سالها غیبت موتزارت به همراه پدرش به خانه برگشت،
این سفرها بیشتر موفقیت های هنری به دنبال داشت نه مادی،
اما هدف اصلی پدر موتزارت که عبارت بود از کسب یک مقام دائم و سودآور در یکی از دربارهای اروپایی، تحقق نیافت.

در ۱۱ سالگی عازم وین شد
و در آنجا سفارش تصنیف اولین اپرایش به نام «لا فینتا سمپلیسه» دریافت کرد
اما دسیسه های آهنگسازان حسود مانع از اجرای اولین اپرای او شد
ولی به هر ترتیب یکی از آثار نمایشی جذاب او به نام «باستی ین» و «باستی ینه» در برابر ابراز احساسات شدید حضار اجرا شد.

آموزشگاه موسیقی

در ۱۷۶۹ به ایتالیا سفر کرد،
این سفر بسیار موفقیت آمیز بود
در مانتوا ارکستر فیلارمونیک به افتخار حضور موتزارت ۱۳ ساله چند اثر او را اجرا کرد.
در میلان سفارش تصنیف یک اپرا را دریافت کرد. در این سفر موتزارت با مارتینی بزرگ آشنا شد.

در رم به تماشای قطعه ی معروف میزره رفت،
این قطعه تنها در هفته ی مقدس کریسمس در واتیکان اجرا می شد،
تنها نسخه ی نت آن توسط گروه کر پاپ به شدت محافظت می گردید.
نسخه برداری، بازتولید و اجرای آن در هر مکان دیگری کفر محسوب می شد.
موتزارت که تنها یک بار این اثر را شنیده بود پس از بازگشت به خانه نت آن را بطور کامل بازنویسی کرد.
طولی نکشید که این خبر به گوش پاپ رسید،
پاپ موتزارت را احضار کرد اما به جای تنبیه او بارانی از هدایای گران قیمت از جمله نشان مهمیز طلایی را به او اهدا کرد.

از آن زمان به بعد موتزارت جوان مرتب مشغول اجرا یا نوشتن موسیقی بود هرجا که ظاهر می شد،
مردم تحت تاثیر استعدادهای خدادادی او قرار می گرفتند.
در نوجوانی استاد پیانو، ویولن و هارپسیکورد بود.
در ۱۷۷۰ اولین اپرای بزرگ و جدی او به نام «مدیترانه» در میلان به اجرا درآمد.
منتقدین این اثر را چنان تقدیر کردند که او را با هندل بزرگ قابل قیاس دانستند.

از نظر شخصیت و رفتار انسانی لاقید، شوخ طبع، پرانرژی، بی توجه به آداب معاشرت با رفتاری بچگانه و خارج از نزاکت بود.
شخصیت او را می توان از محتوای نامه هایی که به دختر عمویش ماریا آنا تکلا می نوشت تشخیص داد.

در ۱۵ سالگی به مقام نوازنده ی اول ویولن در ارکستر اسقف اول سالزبورگ منصوب شد،

اما چون میانه ی خوبی با اسقف نداشت
از این مقام استعفا داد و از این زمان به بعد رابطه ی او با پدرش تیره گردید.

در ۱۷۷۸ به همراه مادرش به پاریس رفت به این امید که شهرت خود را ارتقاء دهد،
اما در این سفر مادر او مریض شد و جان سپرد.

در ۱۷۸۲ اولین اپرای آلمانی زبان خود را به نام «دزدی از حرمسرا» خلق کرد که موفقیتی آنی و ماندگار داشت.
یک ماه پس از این اپرا با کنستانز وبر که زنی نه چندان مبادی آداب بود ازدواج کرد
که پدرش او را به این دلیل هرگز نبخشید. طولی نکشید که گرفتار مشکلات مالی شدند.

در ۱۷۸۵ پدرش به دیدن آنها رفت به همین مناسبت از آهنگساز بزرگ آن زمان هایدن نیز دعوت شد،
در این مجلس چند کوارتت از موتزرت اجرا شد،
بعد از این اجرا هایدن به لئوپولد پیر چنین گفت:
«به شرفم سوگند که پسر شما بزرگترین آهنگسازیست که من تا کنون به اسم یا شخصا شناختم.

مشاغل ثابت همچنان دست نیافتنی ماند
و به رغم محبوبیت آثار موتزارت او همچنان نمی توانست بودجه ی خود را تامین کند.

پادشاه اتریش ارزش زیادی برای موتزارت قائل بود و در اجراهای او حضور می یافت
اما کمک چندانی به او نمی کرد
و حتی وقتی او را به عنوان آهنگساز دربار به خدمت گرفت، حقوقی که برای او مقرر کرد مبلغ ناچیزی بود.

آموزش موسیقی

در ۱۷۸۶ اپرای «عروسی فیگارو» را نوشت که با محبوبیت و استقبال فراوانی روبه رو شد،
به ویژه اجرای این اثر در پراگ تحسین و شور و شوق علاقه مندان را برانگیخت
به طوری که مردم در خیابان ها آریاهای این اپرا را زمزمه می کردند،
اما پس از بازگشت به وین موقعیت مالی او به تدریج بدتر شد.
بیماری و زایمان های مکرر همسرش اوضاع را وخیم تر می کرد.

اپرای «دون ژوان» با استقبال عمومی همراه شد
اما از این اثر به بعد منتقدان به دشواری های فنی در آثار او خرده می گرفتند،
پس از اپرای «دون ژوان» موتزارت به آینده بدبین شد.
سه سال پایانی زندگی موتزارت تلخ ترین دوران زندگی این آهنگساز بود،
اما قسمتی از بزرگترین شاهکارهای او در همین سه سال خلق شد،
هرچند از نظر مشکلات مادی و اوضاع مزاجی در شرایط خوبی نبود،
اما به سختی و به سرعت بزرگترین شاهکارهای خود را خلق کرد
از جمله سه سمفونی آخر، شماره های ۴۱،۴۰،۳۹ که ظرف شش هفته نوشته شد.
همچنین اپرای «فلوت سحرآمیز» ۱۷۹۰ و «رکوئیم در ر مینور» که آخرین اثر این آهنگساز است.

به احتمال زیاد موتزارت هیچگاه اجرای سه سمفونی آخر خود را نشنید.

آخرین اثر او یعنی «رکوئیم» توسط شخصی مرموز و ناشناس که نمی خواست نامش فاش شود به او سفارش داده شد،
این شخص آهنگساز آماتوری به نام کنت والسگ بود که می خواست این اثر را به نام خود به اجرا درآورد.

در هنگام کار برروی این اثر موتزارت ۳۵ ساله دچار بحران و افسردگی شدیدی شد و گاه گاه غش می کرد،
کم کم این احساس به او دست داد که این رکوئیم برای مرگ خود او سفارش داده شده
و فرد ناشناس نقاب دار فرشته ی مرگ اوست.

در اواخر ماه نوامبر بستری شد
و هنگامی که به بخش لاکریموزا رسید در حالی که می گفت هرگز نمی توانم این اثر را به پایان برسانم به گریه افتاد،
در همین زما هرچه می دانست در اختیار شاگرد خود زوسمایر که ماه ها بود موتزارت را ترک نمی کرد قرار داد.
زوسمایر با استعداد خود و احترامی که برای استادش قائل بود، پس از مرگ موتزارت این اثر را تکمیل کرد.

روح بزرگترین و عجیب ترین نابغه ی دنیای موسیقی در ساعت یک پس از نیمه شب ۴دسامبر ۱۷۹۱ به پرواز درآمد،
جسد او بی هیچگونه جلال و شکوهی توسط سالیری، زوسمایر و سه دوست دیگر تشییع شد،
همسر موتزارت به علت بیماری نتوانست از خانه خارج شود،
طوفان تشییع کنندگان را به بیراهه کشاند

و بدین ترتیب جسد موتزارت در گوری دسته جمعی در قبرستان «سن مارکس» دفن شد.

حدود هفتاد سال بعد در سال ۱۸۵۹ مجسمه ای از او در جایی که احتمال می دادند دفن شده باشد بنا شد.

در مورد مرگ موتزارت نظریه ها و صحبت های فراوانی وجود دارد،
در ابتدا شایعه شد که رقیب او سالیری به تدریج به او سم خورانده است،
اما کذب بودن این ادعا بعدها ثابت شد.
پزشکان دلایل مختلفی را عامل مرگ موتزارت می دانند،
عواملی همچون: تیفوس، تب، ورم مزمن کلیه، بیماری های دوره ی کودکی همچون آبله و مخملک، تغذیه نامناسب، خستگی جسمی و روحی، فقر شدید ویتامین D، عفونت خونی، خونریزی مغزی و ضعف قوا.



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
موسیقی

انتخاب ساز برای بزرگسالان

بسیاری از بزرگسالان علاقه دارند تا نواختن سازی را فرابگیرند، اما نمی دانند باید از کجا شروع کنند.
قبل از این که بخواهید نواختن سازی را فرابگیرید، باید آن ساز را انتخاب کنید!
خبر خوش آن که یک بزرگسال راحتتر می تواند سازی متناسب با خود را برای شروع نوازندگی انتخاب کند
زیرا علایق و سلیقه خود را بهتر می شناسد و دسترسی بیشتری به سازهای موجود دارد.
در ادامه چندین مورد بیان شده است که با توجه به آنها می­توانید انتخاب بهتری داشته باشید
و به این زودی از انتخاب خود پشیمان نشوید!

۱- به چه نوع موسیقی علاقمندید؟

این سوال، نکته ای بدیهی به نظر می رسد، اما باید به آن فکر کنید:
مثلا اگر شما کسی باشید که به موسیقی سنتی علاقمند است،
درامز، باوجود این که سازی است که نواختنش جالب به نظر می رسد، انتخاب چندان درستی نخواهد بود.
یادگیری یک ساز موسیقی نیازمند سرمایه گذاری مالی و زمانی است،
بنابراین باید از سبک موسیقی که می خواهید فرابگیرید مطمئن شوید.
برخی از سازها در سبکهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند
و برخی کابردی خاص در سبکی خاص دارند. به این نکته بسیار توجه کنید.

۲- در هنگام نوازندگی خود را در چه موقعیتهایی تصور می کنید؟

آیا دوست دارید در یک گروه نوازندگی کنید، یا علاقه دارید آهنگهای تکنوازی زیبا بنوازید؟
برای مورد اول شاید گیتار و یا سایر سازهای مضرابی گزینه خوبی باشند،
و برای مورد دوم پیانو می تواند انتخاب خوبی باشد.

۳- محدودیت بودجه تان چقدر است؟

بسیاری از سازها محدوده های قیمتی گسترده ای دارند، اما برخی از آنها بسیار گران و یا بسیار ارزان هستند.

۴- فضایی که می خواهید در آن تمرین کنید چگونه است؟

آیا در یک آپارتمان با دیوارهای نازک زندگی می کنید یا در یک مزرعه در خارج از شهر؟
هر چه باشد باید بتوانید به راحتی با ساز خود تمرین کنید.

۵- یافتن یک استاد برای ساز مدنظرتان راحت است؟

برای یادیگری برخی از سازها می توان به راحتی استاد پیدا کرد،
اما ممکن است برای بعضی از سازها در برخی مناطق پیدا کردن استاد چندان ساده نباشد.
هر چه باشد، یادگرفتن یک ساز به تنهایی و به صورت خودآموز خیلی دشوار است
و ممکن است شما را از ادامه کار منصرف کند.

۶- قصد دارید چه زمانی را برای تمرین نوازندگی اختصاص دهید؟

اگر بخواهید که یک نوازنده حرفه ای و تمام عیار شوید، یادگیری تمامی سازها کاری زمان بر خواهد بود.
اما در زمان کمتری می توان تبدیل به یک نوازنده متوسط شد و این زمان بسیار وابسته به نوع ساز است.
یادگیری سازهایی همچون سه تار و گیتار و رسیدن به سطحی معمولی زمان کمتری از شما خواهد گرفت
تا یادگیری سازی همچون کمانچه یا ویولون.

۷- محدودیتهای فیزیکی تان چیست؟

برای مثال اگر ظرفیت شش هایتان چندان زیاد نیست نباید به دنبال یادگیری سازی همچون ساکسیفون باشید.
محدودیت جسمی از عواملی است که درصورت رعایت نکردن، شما را خیلی زود از یادگیری ساز منصرف خواهد نمود.

۸- آیا قصد دارید در حین نوازندگی آواز هم بخوانید؟

اگر قصد شما این است، تنبور، دوتار، گیتار و پیانو سازهای مناسبی برای این منظور هستند.
هم نوع صدا و هم نحوه قرار گرفتن این سازها طوری است که شما را قادر می سازد هم نوازندگی کنید و هم خوانندگی!

و در نهایت چند نکته:

آموزشگاه موسیقی

۱- ساز خود را به دقت انتخاب کنید، اگر ساز خود را دوست نداشته باشید، هرگز نوازندگی را ادامه نخواهید داد.

۲- مدتی طول خواهد کشید تا بتوانید به حد قابل قبولی برسید،
انتظارات خود را تعدیل کنید و در نظر داشته باشید که «تمرین مادر تمام مهارتهاست!»

۳- به این جمله که یادگیری ساز برای کودکان آسانتر از بزرگسالان است، توجه نکنید.
از لحاظ ذهنی شاید کودکان آماده تر باشند،اما بزرگسالان تمرین کردن را بلندند و میدانند چکونه باید زمان را مدیریت کنند.



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
فلوت

نواختن فلوت ريکوردر

نحوة صحيح به دست گرفتن فلوت ريکوردر در تصوير زير نشان داده شده است.
توجه کنيد که روزنه‌هاي مربوط به انگشتان در رديف روزنة بالايي در يک راستا باشند.
دقت کنيد سر و بدنة ريکوردر خوب به هم سوار شده باشند.

براي اينکه اطمينان حاصل کنيد که مانعي در مسير قرار ندارد
انگشت خود را به آرامي روي روزنة بالايي سر ساز بگذاريد و محکم در آن بدميد .
فلوت ریکوردر همیشه روی ۳ تکیه گاه می ایستد :
۱) لب پایینی ۲) انگشت شصت چپ ۳) انگشت شصت راست.

هميشه روزنه‌ها را با نرمة بند اول انگشتان و نه با نوک آنها بپوشانيد .
سر ، گردن و پشت نوازنده باید در یک خط مستقیم قرار بگیرد
و ریکوردر در زاویه ای حدود ° ۴۵ نسبت به بدن داسته باشد .

آموزش فلوت

دستها باید به صورت عادی از بدن فاصله داشته باشند
و آرنجها نباید خیلی به بدن چسبیده و یا از بدن دور باشند .
انگشتانتان باید به راحتی و بدون هیچگونه فشاری روی ساز روی محور تقارن آن قرار بگیرند .
دقت کنید که قسمت نرم بند اول انگشتان روی ریکوردر قرار بگیرد
و از پوشاندن سوراخها با نوک انگشت خوداری شود .
دقت کنید که فقط قسمت نوک منقار را داخل دهان قرار دهید
و نه بیشتر و مطمئن شوید که هوا از کناره های دهانتان بیرون نمی آید .
همانطور که میدانید انگشت کوچک دست چپ و انگشت شصت دست راست بی کار هستند
و سوراخی را نمی پوشانند .

دقت کنید که انگشت شصت دست راست خیلی راحت
و بدون فشار پشت ریکوردر و تقریباً روبروی انگشت اشارۀ دست راست قرار می گیرد .
هنگام نواختن به هیچ عنوان ریکوردرتان را نگاه نکنید و سعی کنید از آینه کمک بگیرید .
هيچگاه با پشت خميده ساز نزنيد و شانه‌ها کاملاً افتاده و راحت باشد.

زبان‌زدن

زبان زدن بهترين اصل خوب نواختن ريکوردر است .
در ابتداي هر نت، يک صداي “تو” (tu) با زبانتان بسازيد تا نت با وضوح آغاز شود .
براي پايان دادن واضح به هر نت، زبان بايد به جايي که صداي “تو” (tu) شروع شده بود بازگردد .
سعي کنيد اين کار را بدون ساز نيز تمرين کنيد .
باید این تصور را داشته باشیم که انگار مستقیماً به Labium فوت میکنیم .

آموزشگاه موسیقی

مقدار فوت کردن نیز خیلی مهم است تا نت به درستی صدا دهد که این کار به تجربۀ کافی نیاز دارد.
تنفس تنفس و نفس گیری در سازهای بادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
اول اینکه باید بدانیم چگونه نفس بگیریم و دوم آنکه بدانیم کجا نفس بگیریم .
نفس گیری در فلوت ریکوردر همانند نفس گیری بسیاری از سازهای بادی است ،
یعنی نفس گیری توسط شکم و کنترل توسط پردۀ دیافراگم .
جای نفس گیری آنجایی است که جملۀ موسیقی ما تمام می شود .



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vavmusic
کرایه ماشین

کرایه ماشین عروس

خاص بودن عروسی و برگزاری آن به شیوه ی متفاوت و به یادماندنی از دغدغه های مهم عروس خانم ها و آقادامادهاست.
یکی از مواردی که ذهن زوج های جوان را به خود مشغول می کند، تهیه ماشین عروس است.
آن ها بدین منظور به همه جا سر می زنند و به دنبال کرایه ماشین بدون راننده هستند.

تهیه ی ماشین عروس زیبا و گشت زدن با آن در خیابان ها تا رسیدن به تالار
و نیز پس از مراسم که عروس و داماد با همراهی مهمان ها به خانه می روند،
از دوست داشتنی ترین اقسام عروسی برای همه می باشد.

کرایه ماشین

در ادامه چند توصیه پیرامون کرایه ماشین عروس
و نیز راه حل هایی برای بر هم نخوردن لباس پر از چین عروس خانم ها خواهید خواند.
دختران در سنین کودکی و نوجوانی آرزوی سوار شدن بر کالسکه و اسب سپید، همراه با شاهزاده ی رویاهایشان را دارند.
اما می دانیم که حداقل در کلان شهرها، به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود امکانات چنین آرزویی محقق نخواهد شد.
امروزه نیز آرزوی دخترها از کالسکه و اسب سپید به ماشین های مدل بالا و یا کلاسیک تغییر کرده است.

اگر خودرویی ندارید به موسسه کرایه ماشین مراجعه کنید.
این موسسه خودروهایشان را به صورت ساعتی و یا روزانه در اختیار شما قرار می دهند.
اگر قصد کرایه ماشین عروس دارید حتما چند ساعت اضافه تر از برنامه ریزی هایتان پول بپردازید
و فکر ترافیک، بدقولی مهمان ها وفیلمبردار، اتفاقات پیش بینی نشده و غیره را بکنید
تا برای تحویل خودرو دچار استرس نشوید.

در کرایه ماشین های قدیمی دقت کنید زیرا این ماشین ها از ارزش بالایی برخوردارند.

کرایه ماشین عروس

در صورتی که اصرار بر کرایه ی این قبیل ماشین ها دارید،
حتما کرایه ماشین با راننده را ترجیح دهید و راننده ی آن را هم با خود ببرید تا در صورت بروز مشکل به شما کمک کند.

اگر لباس عروس بسیار حجیم است، چین دارد و دنباله ی آن بلند است، حتما اتومبیلی جا دار انتخاب کنید که اذیت نشوید.



:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1396 | نظرات ()